arrow_leftarrow_righticon_playicon_searchicon_twitterhouses_bluehouses_greenhouses_red

Terug naar de jaren ‘70

Treinongeluk bij de Kolpingbuurt
TALIS1802 IMG 2824 RGB

Vanaf de jaren ’70 deden de eerste buurt-huizen, buurtkranten en het buurtcomité hun intrede in de Kolpingbuurt. Ook de gratis pil zorgde voor reuring: gezinnen werden kleiner en daarmee de scholen. ‘Groot’ daarentegen was het renovatieproject (1976-1978) in het oostelijk deel van de wijk. Er verschenen aparte schuurtjes in de achtertuin, huizen kregen ruimere woonkamers en voor grote gezinnen werden woningen samengevoegd. Verder maakten huizen plaats voor parkeerruimte en meer groen. De meest ingrijpende gebeurtenis in die periode vond plaats op 28 augustus 1979 toen ter hoogte van de Kolpingbuurt twee  treinen op elkaar botsten. De trieste balans: acht doden en vier zwaargewonden. Bewoners kwamen meteen in actie. Sommigen dekten met dekens de doden toe of voorzagen treinreizigers van koffie en thee. Anderen regelden het verkeer, zodat ziekenwagens vrij baan hadden. Die betrokkenheid van ‘de Kolping’ werd gewaardeerd, zo bleek uit de pluim die de buurt later kreeg van de politie en burgemeester Frans Hermsen.