Lang leve de ‘nieuwe’ Kolping

TALIS1912 WM 171222 Toos&Ria 03 BEWERKT RGB

Met de grootschalige vernieuwing van de buurt zijn stukjes Kolping-verleden voorgoed verloren gegaan of van een moderner laagje voorzien. Zo is de Dr. Banningstraat, het kleine, dubbele straatje met zijn 10 woningen, gesloopt. Prijkt er geen levensgrote voetballer meer op een van de zijgevels. En krijgt de eerste steen, in 1950 door pater Henricus van Ruth gemetseld in de pui van Ariënsstraat 1, een ander plekje. De ‘oude’ Kolping van vóór 2018 bestaat niet meer. Is definitief verleden tijd. Lang leve de ‘nieuwe’ Kolping. De buurt heeft met zijn nieuw- en renovatiebouw, extra groen en meer speelruimte het heden gekregen dat het verdiende. En tegelijkertijd een toekomst waarmee het nieuwe geschiedenis zal schrijven. Natuurlijk met dank aan die frisse herstart. Maar vooral dankzij de bewoners, oud én nieuw. Zij maken de buurt, zijn samen de Kolping. Dat is altijd zo geweest en zal altijd zo blijven. Of zoals Toos Laurentzen, bewoonster van het eerste uur, het treffend verwoordde in de allereerste Kolping Krant, eind 2017: ‘Sfeer zit in mensen, niet in stenen. Dat verandert nooit.’