We zijn halverwege: een update

We zijn een nieuwe fase ingegaan. Na het renoveren van 127 woningen en het bouwen van 16 appartementen, merken de bewoners nu veel van het slopen van 110 woningen. Graafmachines, puin, hijskranen, opengebroken wegen, verhuisperikelen. Maar ook zicht op de komende 83 nieuwe woningen. Al in november krijgen de eerste bewoners hun sleutel!

32ef239a-7377-46cb-bea7-471e2fdbb207

Er gebeurt veel in de Kolping. We zetten het op een rijtje:

• Renovatie
    127 woningen zijn in de eerste helft van 2018 compleet gerenoveerd. Ze zijn niet alleen opgeknapt, ze hebben ook meer comfort gekregen. En ze zijn veiliger en energiezuiniger. Onder andere door vernieuwing van de keuken, de badkamer en toilet en door een betere isolatie, betere ventilatie en het plaatsen van zonnepanelen, zodat de bewoners kunnen besparen op hun energielasten. Voor alle woonverbeteringen betalen de huidige bewoners geen huurverhoging. Deze maand, september, worden de laatste opleverpunten aangepakt. (op de foto zie je voor de renovatie en eronder toen deze bijna klaar was)
  • Sloop
    De woonblokken in de buurt staan dicht op elkaar. Door de sloop van 115 woningen maken we ruimte voor gezellige pleintjes en voor nieuwbouw. 5 woningen zijn in december al gesloopt, om ruimte te maken voor het appartementengebouw. Nu en de komende maanden slopen we 110 woningen.
  • Nieuwbouw
    We bouwen 99 nieuwe sociale huurwoningen, een mix van verschillende types. In juli hebben 16 bewoners de sleutel gekregen van hun nieuwe appartement. En nu bouwen we 72 ruime eengezinswoningen, 7 levensloopbestendige woningen en 4 woon-werkwoningen. Hiermee bouwen we woningen die geschikt zijn voor jong en oud, voor kleine en grote huishouders en mensen die aan huis willen werken. De eerste contouren zijn al zichtbaar, begin oktober bereiken we het hoogste punt en in november krijgen de eerste bewoners al hun sleutel.

• Openbare ruimte
    Er komen in de buurt 6 nieuwe pleintjes, elk met een andere sfeer. Er wordt nu hard gewerkt aan de eerste pleintjes. De komende maanden krijgen ze steeds meer vorm. Naast de nieuwe pleintjes, nieuwe bestrating en het groen in de Kolping, verbeteren we ook de ligging van buurtcentrum De Inloop.