Sloop en nieuwbouw

Van januari 2018 tot en met het voorjaar van 2019 vindt in de Kolpingbuurt grootschalig onderhoud plaats, in combinatie met nieuwbouw en een metamorfose van de openbare ruimte. Intussen zijn alle 127 renovatiewoningen gereed, staat er een nieuw appartementengebouw met 16 appartementen en is een deel van in totaal 115 woningen gesloopt. De komende periode gaan we door met het slopen van bestaande woningen en bouwen we 83 nieuwbouwwoningen.

het appartementengebouw
WM 180719 Appartement01

Klik hier voor meer foto’s over de sloop en de nieuwbouw.

115 sloopwoningen

In de Kolpingbuurt staan de woonblokken nu nog erg dicht op elkaar. Met het slopen van 115 woningen (op een totaal van 242) maken we ruimte voor nieuwbouw, meer groen en gezellige pleintjes. Door de nieuwe woningindeling verminderen we bovendien de geluidshinder van het spoor en verbeteren we de entree tot de buurt en ook de toegang tot buurtcentrum De Inloop.

99 nieuwe sociale huurwoningen

Voor de 115 gesloopte woningen komen uiteindelijk 99 nieuwe huurwoningen terug. Als eerste is gestart met de bouw van het appartementengebouw, aan het begin van de Kolpingstraat. De in totaal 16 appartementen (van ca. 72 m2) zijn eind juli opgeleverd. De komende tijd bouwen we verder aan 72 ruime eengezinswoningen (van ca. 105 m2), 7 levensloopbestendige woningen (van ca. 100 m2) en 4 woon-werkwoningen (van ca. 105 m2). Hiermee spelen we in op de wensen van jong en oud, kleine en grote huishoudens en mensen die werken en wonen graag combineren. In november krijgen de eerste bewoners hun sleutel.

Zelfde stijl en uitstraling

De renovatie- en nieuwbouwwoningen sluiten qua stijl op elkaar aan, zonder dat ze precies op elkaar lijken. Daarbij zorgt de nieuwbouw voor een bepaalde frisheid en eigenheid die aansluiten op de wat sobere, ingetogen jaren 50-uitstraling van de bestaande bouw. In de opzet van de nieuwe woningen wordt ook speels verwezen naar de Kolping-traditie van het leven op straat. Zo komen er gemetselde bankjes in de voortuin en stalen luifeltjes boven de voordeur.

Meer lezen?

Onder het kopje ‘Verhalen’ lees je hoe bewoners en andere nauw betrokkenen het grote vernieuwen van de Kolpingbuurt ervaren. Ben je benieuwd naar een beschrijving van de nieuwbouwwoningen of wil je meer weten over de sloop? Klik dan op ‘Download brochure’.