We laten de Kolping weer stralen

Een villa ontwerpen is leuk, omdat je vaak letterlijk alle kanten op kunt. Nog leuker is het om op een kleiner oppervlak in een woonwijk woningen te creëren waar mensen zich thuis voelen. En dat is precies wat we in de Kolpingbuurt doen, met de combinatie van renovatie en nieuwbouw.

Martin-Paul Neys
TALIS1802-Martin-Paul-Neys

De Kolpingbuurt is een wijk waar ‘sociaal’ veel gebeurt. Waar sprake is van een (h)echt wijkgevoel. Die verbondenheid komt ook terug in de architectuur. De renovatiewoningen en de nieuwbouw sluiten qua stijl op elkaar aan, zonder dat ze precies op elkaar lijken. Je ziet de overeenkomsten niet meteen. Kijk je wat beter, dan pas vallen de details en subtiele verwijzingen op en zie je de ‘band’ tussen de verschillende woningen. Waarbij de nieuwbouw zorgt voor een bepaalde frisheid, een eigenheid die aansluit bij wat al bestaat.

Recht-voor-zijn-raap architectuur

De jaren ’50-bouwstijl staat bekend om zijn sobere karakter. Daar bouwen wij op voort. We gebruiken ‘ingetogen’ bakstenen als basis en brengen met kleur verschil aan. Verder spelen we in op de wijktraditie van het leven op straat. Zo komen er gemetselde bankjes in de voortuin en stalen luifeltjes boven de voordeur. Ook hebben we aan de zijkanten van de woningen wat speelse elementen aangebracht, zodat de ‘recht-voor-zijn-raap architectuur’ overal in doorsijpelt.

Klaar voor een nieuwe generatie

De bewoners van de Kolpingbuurt zijn betrokken en kritisch. Ze willen dat hun huis, hun straat, mooier wordt. Dat er een buurt komt om trots op te zijn. Als team vinden we het geweldig om de wijk weer te laten stralen en klaar te maken voor een nieuwe generatie. De Kolping heeft een verleden, een in Nijmegen unieke eigenheid en een hele mooie toekomst. Op naar de volgende 65 jaar!