Samen in de Kolping

Woningcorporatie Talis werkt samen met betrokken bewoners, bouwbedrijf Hendriks Bouw en Ontwikkeling en de gemeente Nijmegen aan de vernieuwing van de Kolpingbuurt; met behoud van de eigen uitstraling. Provincie Gelderland maakt het mee mogelijk door financiële ondersteuning.

Bewoners

Het uitgangspunt is: we bouwen voor de buurt en mét de buurt. Bewoners mogen allemaal blijven wonen, als ze willen. En ze zijn al vroeg betrokken bij de plannen. Klankbordgroep De Toekomst denkt al sinds 2014 mee. De leden hiervan wonen verdeeld over de buurt. Zij heeft een belangrijke bijdrage geleverd aan het stedenbouwkundige plan en het beeldkwaliteitsplan. Ook het sociaal plan is in samenwerking met de klankbordgroep opgesteld.

Talis

Woningcorporatie Talis in Nijmegen realiseert het herstructureringsproject ‘Kolping weer als nieuw’ dat bestaat uit een grootschalige renovatie, sloop en nieuwbouw van 242 woningen in de Kolpingbuurt. Voor Talis is het bijzonder omdat Talis voortgekomen is uit Woningbouwvereniging Kolping. Met de vernieuwing van de Kolping wil Talis zorgen voor een betere leefomgeving, met behoud van de eigen uitstraling.

Gemeente Nijmegen

In de gehele vernieuwing van de Kolpingbuurt werken we nauw samen met de gemeente Nijmegen. Zij levert een bijdrage aan de openbare ruimte, heeft een toetsende rol en houdt ook toezicht.

Hendriks Bouw en Ontwikkeling

Bouwbedrijf Hendriks Bouw en Ontwikkeling uit Oss, gaat het werk uitvoeren. Partners Hoogte Twee Architecten en buro WAALBRUG zijn verantwoordelijk voor de architectuur en het stedenbouwkundig plan en het landschapsontwerp. Projectleider Jeroen van Beers van Hendriks blogt over de aanpak/ervaringen bij de Kolpingbuurt. Voor vragen over de organisatie en aanpak van het project is Jeroen bereikbaar per e-mail via: jvbeers@hb-oss.nl of per telefoon via: 06 10089639.